[column] Marketingfacts Focus #4

[column] Marketingfacts Focus #4
  • Online
  • 28 mei 2025 @ 08:01
  • Link
  • Imke Walenberg
    Imke Walenberg

    Hoofdredacteur Online
    MarketingTribune
  • Geen tag

De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Van visuele verleiding tot digitale verantwoordelijkheid

Wat hebben IKEA, Eindhoven en CGI met elkaar gemeen? Ze laten zien hoe creativiteit, strategie en technologie samenkomen in slimme marketing. Of je nu als merk de fysieke ruimte optimaal wilt benutten, als stad een sterke identiteit wilt neerzetten, of als organisatie voor inclusie en veiligheid wilt staan… de juiste keuzes maken het verschil. Deze vijf artikelen brengen voorbeelden, verrassende inzichten en praktische lessen voor iedere marketingprofessional die verder wil kijken dan de gebaande paden. Van visuele verleiding tot digitale verantwoordelijkheid: dit is marketing anno nu.

1. Het geheim van IKEA: waarom je altijd met meer naar huis gaat

IKEA's winkelinrichting is strategisch ontworpen om klanten langer in de winkel te houden en impulsaankopen te stimuleren. Door een doolhofachtige lay-out, slim geplaatste producten en scherpe prijsstrategieën worden consumenten verleid tot meer aankopen dan ze vooraf van plan waren. Hoe de combinatie van psychologie en merchandising ervoor zorgt dat een effectief winkelconcept wereldwijd succesvol is lees je in dit artikel.

2. Allerbeste Nederlandse citymarketingcase is Eindhoven

Eindhoven geldt als toonaangevend voorbeeld op het gebied van citymarketing dankzij de scherpe positionering rond technologie, design en kennis. Sinds 2009 zet de stad in op een consistente, langetermijnstrategie die een sterk en herkenbaar stadsmerk heeft gecreëerd. Roel Stavorinus laat zien dat deze aanpak heeft geleid tot zowel economische groei als een sterkere internationale reputatie.

3. Hoe CGI marketing visueel grenzeloos maakt

CGI (Computer-Generated Imagery) biedt marketeers ongekende creatieve vrijheid en visuele impact schrijft Amé Raaphorst. Fysieke beperkingen vallen weg, wat resulteert in hyperrealistische campagnes die opvallen in drukke digitale omgevingen. Door AI te integreren in het productieproces kunnen merken sneller en gerichter content ontwikkelen die aansluit bij hun doelgroep.

4. Ook de cultuursector is wettelijk verplicht digitaal toegankelijk te zijn

Vanaf juni 2025 moeten culturele instellingen wettelijk voldoen aan digitale toegankelijkheidseisen, zoals vastgelegd in de European Accessibility Act. Websites, ticketshops en digitale content moeten toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Dit is niet alleen een wettelijke verplichting, maar biedt volgens Christien van de Sande ook kansen voor een breder bereik en inclusievere gebruikerservaringen.

5. Waarom brandsafety van een platform cruciaal is bij adverteren met video

Het videoplatform waarop een advertentie wordt vertoond, beïnvloedt sterk hoe betrouwbaar en geloofwaardig een merk wordt ervaren. Uit onderzoek blijkt dat advertenties op TV en Videoland meer vertrouwen wekken dan die op bijvoorbeeld YouTube. Voor adverteerders is het daarom cruciaal om bewust te kiezen voor veilige en merkversterkende omgevingen.

 

Foto header credits: Mark David

Imke Walenberg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken